چای سیاه در مقابل چای سبز

چای سیاه و چای سبز دو دسته از رایج‌ترین دسته‌های چای هستند – چه تازه وارد دنیای چای باشید و چه از طرفداران چای، احتمالاً هر دو را قبلاً چند بار چشیده‌اید. این دو نوع چای در واقع از یک گیاه تولید می شوند و دارای بسیاری از خواص و فواید سلامتی مشابه هستند.

تفاوت بین چای سیاه و سبز چیست؟

1. نحوه پردازش آنها
تفاوت اصلی بین چای سیاه و سبز در نحوه پردازش آنها و سطح اکسیداسیون آنها است. به عبارت ساده، اکسیداسیون فقط به این معنی است که برگ های چای برای مدتی در معرض اکسیژن قرار گرفته اند. اگر تا به حال دیده اید که یک تکه سیب قهوه ای شده است، اکسیداسیون را تجربه کرده اید!

بلافاصله پس از برداشت، برگ‌های چای سبز کیسه ای را حرارت می‌دهند تا فرآیند اکسیداسیون را متوقف کنند، معمولاً با بخارپز یا پختن در ماهیتابه. این تضمین می کند که چای کمترین اکسیداسیون را تجربه می کند و رنگ سبز روشن باقی می ماند. در همین حال، چای سیاه پس از برداشت، اجازه دارد به طور کامل اکسید شود. این بدان معنی است که برگها قهوه ای یا سیاه می شوند و سبز دیگر در هیچ کجای برگ وجود ندارد.

2. جایی که آنها رشد می کنند
از نظر تاریخی، چای سیاه و چای سبز در مناطق مختلف اما متفاوت در سراسر آسیا و هند رشد می کنند. چای سیاه عمدتاً در چین و هند کشت می‌شود و گونه‌های معروفی مانند آسام، دارجلینگ و گلدن یوننان به نام‌های مناطق هر یک از این کشورها نامگذاری شده‌اند. برخی دیگر از کشورهای آسیایی از جمله نپال و ویتنام نیز چای سیاه مخصوص تولید می کنند.

در همین حال، چای سبز که همانند چای لیمو عمانی خوشمزه است بیشتر در چین و ژاپن کشت می شود. از آنجایی که چای سیاه و سبز تا حد زیادی از نظر فرآوری متفاوت هستند، چای سیاه یا سبز را می توان از نظر فنی در هر جایی که گیاهان چای قادر به رشد و شکوفایی هستند تولید کرد. با این حال، تاریخچه‌های مختلف و عوامل فرهنگی پیرامون چای سیاه و سبز باعث می‌شود که مناطق خاصی بیشتر با یک نوع چای مرتبط باشند تا نوع دیگر.

قیمت چای سبز

3. انواع مختلف
در حالی که چای سیاه و سبز هر دو از یک گیاه تولید می شوند، اغلب از گونه های مختلف کاملیا سیننسیس تهیه می شوند. چای سبز تقریباً همیشه از گیاه کاملیا سیننسیس وار تولید می شود. sinensis که عمدتاً در چین و سایر کشورهای آسیایی رشد می کند. در همین حال، چای سیاه ممکن است از یکی از Camellia sinensis var تولید شود. sinensis یا camellia sinensis var. assamica که عمدتاً در هند رشد می کند.

علاوه بر این دو واریته اصلی گیاه چای، انواع دیگری از ارقام چای منطقه ای وجود دارد که بسیاری از آنها طی دهه ها کشت شده اند تا برای تولید نوع خاصی از چای مناسب باشند.

4. نحوه دم کردن آنها
تفاوت اصلی دیگر بین چای سیاه و سبز در نحوه دم کردن آنها است. هنگام دم کردن چای سیاه، توصیه می کنیم از آب جوش در دمای 212 درجه یا حدوداً استفاده کنید. به طور کلی، چای سیاه از 3 تا 5 دقیقه خیسانده می شود، اگرچه برخی از انواع چای ممکن است به زمان بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشند.

در همین حال، چای سبز باید با آبی که دمای بسیار پایین‌تری دارد، معمولاً در حدود 175 درجه تهیه شود. برای برخی از چای‌های سبز، مانند چای‌های ژاپنی مانند گیوکورو و کابوسه‌چا، حتی ممکن است دمای کمتری در حدود 140 درجه مورد نیاز باشد. اگر هنگام دم کردن چای سبز از آب خیلی داغ استفاده کنید، ممکن است برگ ها را بجوشانید یا بسوزانید و در نتیجه طعم تلخی ناخوشایندی به شما دست خواهد داد. چای سبز مثل چای میوه به معمولاً برای مدت زمان کوتاه تری نسبت به چای سیاه، معمولاً حدود 1 تا 2 دقیقه دم می‌شود.
5. ظاهر و طعم آنها چگونه است
اکثر افرادی که هم چای سیاه و هم چای سبز را امتحان کرده اند، می توانند واضح ترین تفاوت بین این دو را تشخیص دهند: طعم و ظاهر آنها. چای سیاه تمایل به دم کردن یک دم نوش مسی غنی و قرمز دارد. آنها همچنین تمایل به طعم قوی تری دارند، با نت هایی از میوه هسته دار، مالت، عسل و ادویه. چای سیاه هندی به ویژه قوی است، در حالی که چای سیاه چینی نرم تر است اما هنوز پر بدن است.

چای سبز مشهد

در همین حال، چای سبز سبک تر و لطیف تر است. این دمنوش ها ممکن است از رنگ طلایی کم رنگ گرفته تا سبز غلیظ و خزه ای باشند. چای‌های سبز معمولاً بدنی سبک‌تر دارند و ممکن است دارای نت‌های آجیلی، گیاهی یا اقیانوسی باشند. چای سبز چینی سبک‌تر و ملایم‌تر است، در حالی که چای سبز ژاپنی سبز تیره‌تر با طعم اومامی خوش‌طعم‌تر است.
6. سطوح کافئین
چای سیاه و چای سبز از نظر میزان کافئین نیز متفاوت هستند. چای سیاه به طور معمول سرشار از کافئین است و تقریباً نصف یک فنجان قهوه کافئین دارد. چای سبز معمولاً کافئین کمتری دارد و تقریباً نصف چای سیاه کافئین دارد. با این حال، استثنائاتی وجود دارد: چای های سبز که در سایه رشد می کنند، محتوای کافئین بیشتری دارند، در حالی که برخی از چای های سیاه مخصوص مانند واکوچا کافئین نسبتا کمی دارند.

شباهت بین چای سیاه و سبز

هنگام مقایسه چای سبز تازه و سیاه، تفاوت های قابل توجهی بین این دو وجود دارد. در خود این دسته بندی ها، تنوع زیادی نیز وجود دارد، از چای های سیاه ملایم تا قوی، چای های سبز گیاهی تا مغزدار. علاوه بر سیاه و سبز، چندین دسته مختلف چای نیز وجود دارد، از جمله چای های سفید، اولانگ، پوئر و بنفش که هر کدام تفاوت ها و قوت های منحصر به فرد خود را دارند. چای سیاه و سبز در نهایت اشتراکات بسیار بیشتری نسبت به تفاوت‌هایشان دارند. مهم نیست که چه نوع چای را برای نوشیدن انتخاب می کنید، مطمئن باشید که یک فنجان سالم و خوش طعم دریافت خواهید کرد!