فوتبالیست مشهوری که تخت خواب خود را فروخت و سرویس خواب خرید

خواب جزء جدایی ناپذیر سلامت و زندگی انسان است که در یادگیری، تمرین و همچنین سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است. بر ظرفیت یادگیری فردی، عملکرد تحصیلی و عملکردهای عصبی-رفتاری تأثیر می گذارد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین کیفیت خواب و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام شد.

مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، 102 دانشجوی پزشکی از رشته‌های مختلف، با نمونه‌گیری حداکثر تنوع، شاخص کیفیت خواب پیتسبورگ (PSQI) را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 19 استفاده شد و از آزمون‌های همبستگی پیرسون، اسپیرمن و آزمون t استفاده شد.

نتایج
بر اساس نمرات پرسشنامه کیفیت خواب، نتایج نشان داد که بین دانش آموزان با نمرات بالا و با نمرات پایین تفاوت معناداری وجود ندارد. با این حال، اختلالات خواب متوسط و گاهی شدید در هر دو گروه وجود داشت.

نتیجه
نتایج نشان داد که بین کیفیت خواب و پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. با این وجود، مطالعه طولی باید برای کنترل عوامل مداخله گر انجام شود.

کلیدواژگان: کیفیت خواب، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان خواب بخشی جدایی ناپذیر از سلامت و زندگی انسان است و برای یادگیری و تمرین و همچنین سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است.

1 مطالعات نشان داده اند که خواب ناکافی، افزایش دفعات خواب کوتاه مدت و دیر خوابیدن و بیدار شدن زودهنگام بر ظرفیت یادگیری، عملکرد تحصیلی و عملکردهای عصبی-رفتاری تأثیر می گذارد.2،3 مطالعات قبلی نشان داده اند که میزان خواب گزارش شده توسط افراد به عنوان خواب تاخیری یا نامناسب، دیر بیدار شدن از خواب، به ویژه در تعطیلات آخر هفته و خواب آلودگی در طول روز با اختلالات تحصیلی مرتبط است.

عملکرد در کودکان و بزرگسالان. 2 برخی از مطالعات بر رابطه بین تاخیر در شروع کلاس ها و موفقیت تحصیلی تاکید کرده اند. 4 کاهش خواب شبانه یا تغییر الگوی خواب با خواب آلودگی شدید و شکست در موفقیت تحصیلی مرتبط است.

سرویس خواب مدرن از تولید به مصرف توانسته سبب شود تا افراد خواب کافی را داشته باشند و در مقایسه با افراد کم خواب خود داشتند که از راه حل های نوآورانه دو برابر بیشتر در مواجهه با آنها استفاده می کردند مشکلات پیچیده ریاضی. 6 شانس افت تحصیلی در دانش آموزان با خواب ناکافی به اندازه یک سال یا بیشتر از یک سال بود.

در مقایسه با افرادی که خواب مناسبی دارند. 7 افرادی که کمتر می خوابند و در طول روز می خوابند، بیشتر در معرض حوادث ناشی از وسیله نقلیه و کار هستند. از سوی دیگر، کمبود خواب با بی ثباتی عاطفی و اختلال در تمرکز همراه بوده است.

 

  • منابع:
    1. The Effect of Sleep Quality on Students’ Academic Achievement